RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BERASASKAN OBJEKTIVISME
TARIKH/HARI : 17 Oktober 2012
MASA : 7.00-8.00
KELAS : Tahun 1
BIL. PELAJAR : 26 orang
MATA PELAJARAN :
Bahasa Malaysia
UNIT : 6
TAJUK : Bersihkan diri
OBJEKTIF : Pada akhir pengajaran, murid
dapat:
1.
Mendengar
dan mengecam perkataan yang berkaitan dengan anggota badan dan bukan anggota
badan.
2.
Menyebut
dan mengeja perkataan yang mengandungi suku kata terbuka dan tertutup yang
didengar dengan betul dan tepat
3.
Memahami
dengan memberi makna perkataan yang mengandungi dua atau tiga suku kata dengan
sebutan yang betul
PENGETAHUAN SEDIA
ADA: Murid-murid tahu tentang menjaga kebersihan melalui pendidikan awal di rumah.
KONSEP:Menghubungkait,
menjana idea, memadankan
BAHAN: Benda
maujud, Gambar anggota badan, kad perkataan dan lembaran kerja
NILAI: Kebersihan,
Tanggungjawab, Menghargai, Bersyukur
KEMAHIRAN:
Kemahiran Berfikir- mengumpul dan mengelas
Langkah/Masa
|
Isi Pelajaran
|
Aktiviti
Pengajaran Pembelajaran
|
Catatan
|
|
Aktiviti Guru
|
Aktiviti Murid
|
|||
Set Induksi
(5 Minit)
|
Menyanyi lagu
”bangun Pagi”
|
1.Guru
memperdengarkan lagu bangun pagi melalui radio
2. Guru
mengaitkan lagu dengan tajuk pelajaran.
|
Murid-murid
mendengar sambil menyanyi bersama-sama.
|
|
Perkembangan
Langkah 1
(5 minit)
|
Nama-nama anggota badan.
Contoh:
Tangan, leher,
mata, dahi, hidung, perut, mulut, badan, kaki dan jari.
|
Guru menamakan
anggota badannya kepada murid dan murid mendengar dengan teliti
|
Murid diminta menyebut semula anggota badan yang disebut
oleh guru secara individu, kumpulan atau kelas
|
|
Langkah 2
(5 minit)
|
Menyebut dan
mengecam perkataan yang berkaitan dengan anggota badan
|
Guru menyebut
perkataan yang berkaitan dengan anggota badan yang ditunjukkan.
|
Murid menyebut
semula perkataan yang berkaitan anggota badan ditunjukkan sambil mengecam
perkataan yang didengar lalu menyentuh bahagian badan masing-masing
Secara kelas,
kumpulan dan individu.
|
|
Langkah 3
(15 minit)
|
Mengeja dan
membaca kad perkataan yang terdiri daripada suku kata tebuka dan tertutup
bagi nama-nama anggota badan
|
Guru mengeja
dan membaca beberapa perkataan tentang nama-nama anggota badan (Suku kata
terbuka dan tertutup)
|
1. Murid
mengeja dan membaca mengikut bacaan guru.
2. Murid
membezakan perkataan yang terdiri daripada suku kata terbuka dan tertutup
|
|
Langkah 4
(10 minit)
|
Cara-cara
menjaga kebersihan diri dan peralatan yang selalu digunakan
|
1. Guru
menerangkan kepada murid bagaimana cara mereka menjaga kebersihan diri di
rumah dan peralatan yang selalu
digunakan untuk menjaga kebersihan
2. Guru
memperlihatkan kepada murid gambar-gambar yang berkaitan dengan amalan
menjaga kebersihan diri.
|
1. Murid
menyebut semula cara-cara menjaga
kebersihan diri dan peralatan yang selalu gunakan untuk menjaga kebersihan
2. Murid diminta
memadankan gambar dengan perkataan yang sesuai.
|
|
Pentaksiran
(15 minit)
|
1. Menyebut
perkataan yang mengandungi suku kata terbuka dan tertutup
2. Menulis
perkataan yang disebut dengan ejaan yang betul.
|
Guru
mengarahkan murid membaca dan menulis semula perkataan yang dibaca oleh guru.
|
1. Murid
menyebut perkataan yang mengandungi suku kata terbuka dan tertutup
2. Murid
menulis perkataan yang disebut dengan ejaan yang betul.
|
|
Penutup
(5 minit)
|
- Ulasan guru
- Menyanyi lagu
bangun pagi
|
Guru memberi
ulasan dan nasihat kepada murid.
|
Murid menyanyi
bersama-sama
|
Refleksi:
Mata
Pelajaran : Bahasa Melayu
RANCANGAN PENGAJARAN
HARIAN
Tahun/Kelas : 3
Bilangan
Murid : 12 orang
Tajuk : Hadiah Hari
Lahir
Tarikh : 10 Oktober 2012
Tema : Masyarakat
Penyayang
Objektif : Pada akhir pelajaran, murid-murid dapat:
1)Menyatakan tarikh lahir masing-masing secara lisan
2)Membaca petikan dengan sebutan yang sesuai
3)Menulis lima ayat tunggal berdasarkan gambar di lembaran kerja
Hasil Pembelajaran:
1)Menyatakan tarikh lahir masing-masing secara lisan
2)Membaca petikan dengan sebutan yang sesuai
3)Menulis lima ayat tunggal berdasarkan gambar di lembaran kerja
Hasil Pembelajaran:
1.2 Bertanya dan menjawab tentang
sesuatu perkara secara bertatasusila
Aras 1 Mendengar ungkapan untuk memberikan maklum balas.
Aras 1 Mendengar ungkapan untuk memberikan maklum balas.
5.1 Membaca
kuat perkataan dan ayat dengan sebutan dan intonasi dan memahami
perkara yang dibaca.
Aras 1 Membaca dalam teks yang mengandungi ayat tunggal dan ayat majmuk
dengan sebutan yang betul.
8.1 Membina dan menulis perkataan, ayat tunggal dan ayat majmuk dengan tulisan cantik
Aras 1 Membina ayat tunggal daripada perkataan yang diberi dengan tulisan yang cantik.
Kemahiran
Bahasa : Mendengar, membaca dan menulis.perkara yang dibaca.
Aras 1 Membaca dalam teks yang mengandungi ayat tunggal dan ayat majmuk
dengan sebutan yang betul.
8.1 Membina dan menulis perkataan, ayat tunggal dan ayat majmuk dengan tulisan cantik
Aras 1 Membina ayat tunggal daripada perkataan yang diberi dengan tulisan yang cantik.
Sistem Bahasa : Kosa Kata : memberikan, membawa-kata
kerja
Ilmu : Pendidikan
Moral, Pendidikan Seni Visual
Nilai : Kasih sayang,
menghargai, bekerjasama,
hormat-menghormati, bertanggungjawab dan bersyukur
hormat-menghormati, bertanggungjawab dan bersyukur
Kemahiran
Bernilai Tambah (KBT)
Kemahiran
Berfikir : Meramal, membuat inferens, menjana idea,
menghubungkait
Kemahiran
Belajar
: Mencatat dan melaporkan maklumat
Kecerdasan
Pelbagai : Kecerdasan interpersonal
Pengetahuan
Sedia Ada : i. Murid pernah menghadiri majlis hari lahir teman mereka.
ii. Murid pernah meraikan sambutan hari lahir di rumah.
ii. Murid pernah meraikan sambutan hari lahir di rumah.
Isi Pelajaran
|
Akitviti Pengajaran dan Pembelajaran
|
Catatan
|
Set Induksi (5 minit)
Bersoal
jawab mengenai benda di dalam kotak:
Apakah
benda yang kamu dengar di dalam kotak ini?
|
1.Murid
diperdengarkan bunyi benda yang terdapat di dalam kotak.
2.Guru
memberikan gambaran benda tersebut dengan menyampaikan serangkap pantun.
3.Guru
mengaitkan benda yang terdapat di dalam sebuah kotak dengan tajuk pelajaran
yang diajar.
|
Pantun
Teka-teki
Nilai:
Hormat-menghormati
Kemahiran:
Berfikir
|
Langkah 1 (5
minit)
Bacaan
petikan
|
1.Murid
membaca petikan dengan sebutan yang betul.
2.Guru
bersoal jawab bersama murid tentang petikan yang telah dibaca.
|
Kaedah:
Sumbangsaran
Nilai:
Bekerjasama
Kemahiran:
Kecerdasan pelbagai
|
Langkah 2
(6 minit)
Murid
melengkapkan kad hari lahir dalam kumpulan masing-masing.
|
1.Guru mengedarkan kad manila dan kad . perkataan kepada
setiap kumpulan.
2. Murid diminta melengkapkan kad perkataan
yang telah disediakan sehingga menghasilkan sebuah kad hari lahir.
3.Seorang
wakil murid dari setiap kumpulan akan menunjukkan kad ucapan dan membaca
ucapan ringkas yang telah ditulis dalam kumpulan masing-masing.
4.Guru
menyemak kad hari lahir yang telah siap dibina.
5.Guru
menunjukkan gambar kek dan suasana majlis sambutan hari lahir.
6.Guru
bersoal jawab bersama murid tentang gambar yang ditunjukkan.
|
Kaedah:
Kecerdasan pelbagai, sumbangsaran
Nilai:
bekerjasama
Kemahiran:
Pembelajaran kontekstual, konstraktivisme
|
Langkah 3
(5 minit)
Murid
membina dua ayat tunggal atau ayat majmuk di lembaran kerja yang disediakan.
|
1.Guru
meminta ketua kumpulan mengedarkan lembaran kerja.
2.Murid
dikehendaki membina dua ayat tunggal atau ayat majmuk dengan menggunakan kata
kerja yang disediakan. Murid juga membina ayat berpandukan gambar yang
terdapat di dalam lembaran kerja secara berkumpulan.
3.Murid
menulis dua ayat yang telah siap dibina di ruangan papan putih yang
disediakan mengikut kumpulan masing-masing.
|
Kaedah:
Sumbangsaran
Nilai:
Bekerjasama
Kemahiran:
Kecerdasan Pelbagai, Kemahiran Berfikir
|
Langkah 4
(5 minit)
-lagu
Selamat Hari Lahir
|
1.Murid
menyanyi lagu ‘Selamat Hari Lahir’beramai-ramai (versi lagu Selamat Hari
Jadi).
2.Guru
memberikan hadiah sebagai hadiah hari lahir kepada semua murid.
|
Kaedah:
Nyanyian
Nilai:
Hormat-menghormati, bersyukur, kasih-sayang
Kemahiran:
Pembelajaran kontekstual
|
Penutup (4
minit)
-latihan
kerja rumah
|
1.Guru
memberikan kerja rumah kepada semua murid.
2.Guru
memberitahu murid bahawa latihan kerja rumah akan dihantar pada hari esok.
|
Kaedah:
Sumbangsaran dan latih tubi
Nilai:
Berusaha, hormat-menghormati
Kemahiran:
Kecerdasan Pelbagai,
Kemahiran
berfikir
|
Menjaga kebersihan adalah penting dalam kehidupan kira seharian. Tahniah cikgu, satu pengajaran baik yang perlu diterapkan kalangan murid-murid. Amin......
ReplyDeleteAssalamualaikum...
ReplyDeleteKebersihan amat penting pada semua orang.Pengajaran yang cikgu sampaikan memang sesuai sekali untuk murid Tahun Satu.
Tahniah cikgu....
Walaikumsalam...Terima kasih cikgu sesungguhnya kebersihan amat penting bukan sahaja untuk kebersihan diri malah mewujudkan suasana pengajaran dan pembelajaran yang sihat.
DeleteSalam,
DeleteBersua lagi,
Betul..Betul..Betulll
Saya setuju dengan pandangan cikgu Faridah.